Partner serwisu
26 sierpnia 2019

Obwodnica na drodze ekspresowej S61 - Suwałki

Kategoria: Aktualności

Obserwujemy jednak obiecujący trend, ponieważ w minionych 10 latach w Polsce powstało wiele odcinków dróg wykonanych właśnie w technologii betonowej. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.

Prace nad obwodnicą w Suwałkach odbywały się etapami:

Rozbudowano węzeł „Suwałki Południe”.

Wybudowano węzeł drogowy „Suwałki Zachód”.

Wybudowano 10 obiektów inżynierskich: wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S61 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie, tj. wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenie istniejącego cieku wodnego zaprojektowano za pomocą obiektu mostowego. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo-krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych, jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych, wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.

Wybudowano 4 wiadukty nad drogą ekspresową.

Wykonano nasadzenia drzew: około 2 300 szt. oraz 28 000 szt. krzewów.

Lafarge dostarczył beton cementowy na obwodnicę

Całkowita powierzchnia nawierzchni z betonu cementowego wyniosła 234 922 m² (68 127 m³), a za dostawą mieszanek betonowych z przeznaczeniem na konstrukcje mostowe oraz nawierzchnię betonową odpowiadał Lafarge. Cały czas nad inwestycją czuwał Dział Doradztwa Technicznego, który kontrolował produkcję oraz współpracował z laboratorium.

Łącznie do nawierzchni betonowej zużyto 73 000 m³ betonu C 35/45, a do wykonania obiektów inżynieryjnych 25 000 m³ betonów konstrukcyjnych i innych.

Największym wyzwaniem było postawienie węzła mobilnego, szczególnie że pogoda nie zawsze sprzyjała, aby dobrze skoordynować dostawę kruszyw z etapami prac. Dlatego zdecydowaliśmy się na rozwiązania alternatywne oraz usługi podwykonawców, którzy wspierali nas w sytuacjach awaryjnych, zapewniając dodatkowe ilości betonu. Dzięki otwartości biznesowej uniknęliśmy problemów technicznych z dostawami towaru i udowodniliśmy, że jesteśmy partnerem godnym zaufania.

Podsumowanie

Dzisiaj ta nawierzchnia betonowa jest jedną z nielicznych, najlepiej wykonanych i dawanych za wzór nawierzchni betonowych. Jest to idealne połączenie kilku składowych - sprawnej wytwórni mobilnej, kontroli jakości oraz sposobu wykonania i ułożenia nawierzchni. Wszystko to wpłynęło na powstanie tak wzorcowej nawierzchni jaką jest obwodnica w Suwałkach.

źródło: www.lafarge.pl
fot. www.lafarge.pl
marcin
2019-08-27
Fajna droga, samochód trzyma się nawierzchni betonowej jak czołg. Oby takich więcej.
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ