Partner serwisu
21 listopada 2019

Okresowa kontrola maszyn budowlanych

Kategoria: Aktualności

Dawniej okres zimowy w branży budowlanej przeważnie wiązał się z przestojem oraz koniecznością oczekiwania na cieplejsze dni. Obecnie, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i innowacyjnych materiałów budowlanych, zewnętrzne prace mogą być prowadzone niemal przez cały rok. Maszyny wykorzystywane do pracy w trudnych zimowych warunkach powinny być jednak do nich odpowiednio przygotowane. Na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii?

Okresowa kontrola maszyn budowlanych

Kluczowymi elementami maszyn budowlanych jest układ hydrauliczny i silnik. Podzespoły montowane w nowoczesnych pojazdach charakteryzują się bardzo precyzyjną konstrukcją, co przekłada się na wyższą efektywność i komfort pracy. Jednymi z najważniejszych „części zamiennych”, które mają wpływ na wydajność i stan tych elementów są oleje – dlatego zasadnicze znaczenie dla bezawaryjnej pracy ma dobór odpowiednich środków smarnych i ich regularna wymiana.

Układ hydrauliczny

Największym wrogiem układów hydraulicznych są zanieczyszczenia, które przyspieszają degradację oleju, zużycie mechaniczne podzespołów oraz tworzenie się szlamów i blokadę filtrów. Dlatego przed zimą w maszynach budowlanych warto sprawdzić czystość układów hydraulicznych, dobrać odpowiedni olej oraz dokonać jego wymiany wraz z filtrami.

- Przykładem wysokiej jakości oleju hydraulicznego jest Shell Tellus S2 VX. Produkt został wyprodukowany na bazie olejów grupy II. Jego formułę opracowano tak, by utrzymywał lepkość i osiągi przy dużym obciążeniu mechanicznym oraz w szerokim zakresie temperatur. Jego wyjątkowa stabilność termiczna zapewnia długą trwałość i dobrą ochronę przed tworzeniem się szlamu. Jest dostosowany szczególnie do potrzeb urządzeń mobilnych, jak np. koparki czy dźwigi. W 2019 roku w ofercie Shell pojawił się także nowy olej syntetyczny Shell Tellus S4 VE. Produkt uzyskał doskonałe rezultaty w najbardziej rygorystycznych testach pomp, takich jak Bosch Rexroth RDE 90245, Denison T6H20C (wersje sucha i mokra) czy Eaton Vickers 35VQ25. W jego produkcji został wykorzystany olej bazowy powstały w procesie GTL (gas-to-liquids), dzięki czemu charakteryzuje się wysoką trwałością i stabilnością parametrów. Co ważne, Shell Tellus S4 VE w porównywaniu do oleju mineralnego może pomóc zmniejszyć zużycie energii przez wtryskarki nawet o 4,4% oraz zwiększyć wydajność hydrauliki nawet do 6% - powiedział Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska.

Silnik maszyny budowlanej

Regularna wymiana oleju silnikowego jest niezbędna, aby unikać awarii oraz zapewnić możliwie jak najdłuższą trwałość silnika. Obecnie właściciele i operatorzy pojazdów budowlanych mają do dyspozycji całą gamę środków smarnych. Produktami o najlepszych właściwościach są oleje syntetyczne, jak Shell Rimula R6 M czy Shell Rimula R6 LM oraz półsyntetyczne, np. Shell Rimula R5 LE lub Shell Rimula R5 E. Cechuje je bardzo dobra charakterystyka płynięcia w niskich temperaturach, większy stopnień czystości czy wyższa jakość w porównaniu z olejami mineralnymi. Z tego względu coraz więcej marek maszyn i pojazdów budowlanych rezygnuje z mineralnych środków smarnych na rzecz bardziej zaawansowanych technologicznie produktów.

- Interwał wymiany oleju w maszynach czy pojazdach budowlanych w dużej mierze zależy od marki, rocznika, rodzaju oleju, charakterystyki pracy oraz od normy emisji spalin w jakiej pracuje silnik (np. EURO 5 lub 6). Za interwał odpowiada producent silnika. Liczy się wymiar liczby [km] lub/i godzin pracy. Wartości takie są określone w instrukcjach obsługi maszyn i pojazdów poszczególnych marek – podpowiada Robert Gałkowski.

Analiza olejowa

Wymiana oleju hydraulicznego czy silnikowego może zostać poprzedzona analizą ich stanu. Jej wykonanie jest zalecane np. w przypadku pojazdów, które wymagają częstych dolewek lub maszyn wykazujących nieprawidłowości podczas pracy. Serwis badawczy Shell LubeAnalyst umożliwia zbadanie środka smarnego w laboratorium oraz precyzyjne określenie stanu technicznego konkretnych podzespołów. Jak pokazuje doświadczenie ekspertów olejowych firmy, dzięki korzystaniu z usługi można zwiększyć efektywność oraz wydłużyć okres eksploatacji maszyn budowlanych, a co za tym idzie obniżyć całkowity koszt użytkowania (TCO, Total Cost of Ownership).

Gdy firmy budowlane poszukują oszczędności, często jednym z obszarów, w którym dążą do obniżenia kosztów, są oleje. Zapominają, że najistotniejszy w tym rachunku jest koszt eksploatacji maszyn, czyli wydatki przeznaczone na utrzymanie ich w ruchu. Praktyka pokazuje, że najefektywniejszym kosztowo rozwiązaniem jest przeprowadzenie kompleksowych, sezonowych kontroli stanu pojazdów, regularna wymiana środków smarnych i dobór wysokiej jakości olejów.

źródło: http://media.contrust.pl
fot. http://media.contrust.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ