Doosan DX530ELR-3 pływa w Kanale Piastowskim
Trwa II etap modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieleński). W projekt zaangażowana jest firma Energopol, która zakupiła pierwsze w Europie koparki Doosan DX530ELR-3. Pracują one w miejscu niestandardowym, bo na specjalnych pontonach. Jakie prace dokładnie wykonują?
Celem prowadzonych prac modernizacyjnych jest przede wszystkim umocnienie brzegów Kanałów Żeglugowych skarpą o pochyleniu 1:3 z narzutu kamiennego ułożonego na warstwie geowłókniny. W dalszej perspektywie planowane jest pogłębianie do 12,5 m drogi wodnej Świnoujście-Szczecin. Na odnowionym torze poprawi się również zarządzanie ruchem statków. Umocnienie wykonywane jest pomiędzy rzędnymi + 1.70 i – 12.5 m. Dlatego projekt jest nietuzinkowy, a prace wykonywane są w większości nie z lądu, a z pontonów. Mają one wyporność odpowiednio 500 i 700 ton. W tych ekstremalnych warunkach pierwszorzędne znaczenie mają umiejętności operatora i najwyższej klasy sprzęt.
Na lądzie i pod wodą
Maszyny wykonują roboty na skarpie lądowej i podwodnej z kamienia granitowego. Prace prowadzone są przy czynnym torze wodnym, po którym poruszają się statki. Do tej pory wbudowano już ponad 70 tys. ton kamieni. Operatorzy pracują w systemie jednozmianowym przez jedenaście godzin. Cenią sobie komfortowe, klimatyzowane kabiny koparek Doosan DX530ELR-3. Nie mniej istotna, ze względu na środowisko, w którym pracują jest ich szczelność. By dostosować koparki do pracy na wodzie, w maszynach zastosowano centralne smarowanie i wzmocnione łyżki firmy KWS – mówi Sławomir Putresza, kierownik robót na odcinku Kanał Piastowski. Grubość warstwy układanej pod wodą wynosi 0.4 m, co wymaga dużej precyzji od operatora. Koparki zostały wyposażone w dodatkowy nowoczesny sprzęt – technologię GPS 3D, która umożliwia pracę na przygotowanym projekcie, który operator może obserwować na 7 calowym monitorze TFT LCD w koparce. Monitor rejestruje pracę i zapisuje wszystkie wyniki – wyjaśnia.
Źródło i fot.: AdAgri