Partner serwisu
09 października 2023

Branża budownictwa infrastrukturalnego dziś i jutro. Potencjał, kondycja, zadania i ich finansowanie

Kategoria: Aktualności

Dostępność i ceny materiałów strategicznych

Na spotkaniu nie mogło zabraknąć analizy uwarunkowań rynkowych, wpływających na cenę i dostępność asfaltu – podstawowego materiału w realizacji większości inwestycji drogowych. Wystąpienie w tym przedmiocie zaprezentował Marcin Opaliński, prezes zarządu Unimot Bitumen.

Perspektywy zwiększonego zapotrzebowania z uwagi na szeroko zakrojone plany dotyczące rozwoju infrastruktury drogowej, nakazują stawiać pytanie o dostępność asfaltu. Biorąc pod uwagę wymienione czynniki, prognozuje się utrzymanie tendencji wzrostowej cen tego materiału. Wpływ na to będzie miał też zapowiadany w ciągu najbliższych 12 miesięcy wzrost notowań baryłki ropy.

Wbrew pojawiającym się informacjom, nie ma natomiast obecnie zagrożenia pod względem dostępności kadry kierowców w kontekście realizacji dostaw asfaltu.

Analizy cen materiałów strategicznych w infrastrukturze drogowej dokonała Ewelina Karp – Kręglicka, wiceprezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Zgodziła się ze swoim przedmówcą, że ceny asfaltu będą rosły z uwagi na wzrost cen ropy. Zauważalne spowolnienie w budownictwie jest przyczyną stabilizacji ceny cementu. Dość duże wzrosty kosztów zauważalne są w przypadku kruszyw. Wyraźne spadki dotyczą stali zbrojeniowej prefabrykowanej, co spowodowane jest malejącym popytem i relatywnie niskimi kosztami energii oraz złomu.

Ceny materiałów strategicznych ustabilizowały się na wysokim poziomie. Krótkoterminowo nie są przewidywane znaczące zmiany. W średniej perspektywie czasowej możliwy jest wzrost cen: paliw, energii, transportu, co może mieć wpływ na wycenę pozostałych materiałów budowlanych.  

Artur Widłak, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw, z uwagi na plany inwestycyjne na polskich drogach, wyraził obawę o dostępność poszczególnych frakcji wykorzystywanych do budowy i remontu nawierzchni. Przyznał, że już teraz występują okresowe niedobory frakcji 4/8 oraz 8/11. Tendencja ta od dwóch lat powtarza się. Uczulił głównych wykonawców i składających oferty, by wzięli to pod uwagę w swoich planach. Zachęcił również do debaty nad możliwością zmiany receptur masy asfaltowej, by poprawić dostępność kruszyw. Jest to o tyle bardziej istotne, że import z Ukrainy nie jest obecnie możliwy, a liczba kopalń, w których można pozyskiwać składniki potrzebne do wyprodukowania kruszywa, zmniejsza się.

Rynek ubezpieczeniowy i znaczenie mediacji

Spotkanie z branżą wykonawczą było także okazją do poruszenia zagadnień z obszaru ubezpieczeniowego. Rafał Mańkowski z Polskiej Izby Ubezpieczeń zapewnił, że rynek gwarancji ubezpieczeniowych, mimo zawirowań na rynku materiałów budowlanych i trudności z pozyskaniem siły roboczej, jest stabilny. W I półroczu zakłady ubezpieczeniowe zebrały 315 mln zł składki i wypłaciły 125 mln zł kwot gwarancji. Dużo problemów może w przyszłości generować polityka gwarancji długoterminowych. Już w tej chwili możliwość ich uzyskania jest trudna. Powodują one wiele problemów z oceną ryzyka, gdyż trudno przewidzieć, co wydarzy się w dłuższej perspektywie. Branża ubezpieczeniowa przewiduje, że funkcjonowanie takich instrumentów może przyczynić się do trudności natury prawnej. Wiele bowiem podmiotów, które obecnie są zaangażowane w projekty inwestycyjne, za kilkanaście lat albo będą posiadały inną formę prawną, albo w ogóle nie będzie ich już na rynku. 

Na przewlekłość procesów sądowych – jako kolejnego problemu branży budowlanej – zwrócił uwagę Marek Miller, wiceprezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Zaznaczył, że potrzebne są działania, które pomogą zmienić tę sytuację. Rozpocząć należałoby od rozmów i ustalenia kierunku oraz zakresu działania.

Skuteczność prowadzonych przez nas mediacji jest na poziomie 90 proc. To dobre rozwiązanie. Jednym z głównych problemów w procesach jest temat waloryzacji i to, co się z nim łączy, czyli dawanie niskich cen w postępowaniach przetargowych – dodał.

Subsydia zagraniczne – nowe rozwiązanie na polskim rynku
Od 12 lipca – zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej – weszły w życie przepisy dotyczące subsydiów zagranicznych. Nowe zasady dotyczą największych zamówień, powyżej 250 mln euro. Te najczęściej udzielane są przez GDDKiA.

Dlatego o szczegółach rozwiązania mówiła podczas spotkania Ewa Stankiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego i Zamówień Publicznych w GDDKiA. Jak wyjaśniła, celem przepisów jest przeciwdziałanie zakłóceniom rynku wewnętrznego Unii Europejskiej i zapewnienie równego traktowania wykonawców z UE, jak i spoza niej, którzy ubiegają się o zamówienia publiczne. Zobowiązani do przedstawienia dokumentów związanych z subsydiami zagranicznymi są wykonawcy, którzy będą składać oferty po 12 października.

W celu usprawnienia wymiany informacji między rynkami budowlanym i finansowym, między branżą a GDDKiA, będziemy kontynuować spotkania, podczas których omawiamy sytuację bieżącą, jak również szanse i wyzwania, pojawiające się przed naszym sektorem. Konstruktywny dialog jest niezbędny, by skutecznie realizować inwestycje drogowe. 

źródło: gov.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ